Help: Afvallen lukt niet, wij geven tips

Het is je vast wel eens overkomen, je mind-set is helemaal op en top, het mooie weer komt eraan en jij wil nog enkele kilo’s kwijt voordat de zomer begint. Je bent aan het sporten, 1 a 2 keer per week, en je let goed op wat je naar binnen werkt….. en toch…… het lukt je maar niet om op jouw streefgewicht te komen. Wij geven je een aantal tips waarmee je weer verder kan.

Eet minder koolhydraten

Wees selectief met welke calorieën je naar binnenkrijgt. Snelle Koolhydraten o.a. tarwe producten (gewoon bruin tarwebrood), gewone frisdranken of fruitsappen, kun je maar beter links laten liggen. Neem daarvoor in de plaats de complexere koolhydraten zoals de volkoren of spelt varianten van brood of pasta. Eet havermout, zoete aardappel of zilvervliesrijst. Dit alles met mate. Drink voornamelijk koffie, thee of water. Tijdens het sporten kun je in de sportclub bijvoorbeeld YANGA sportdrank nemen. Dit is water maar dan lekker en maar 1 kcal per bidon.

Eet meer eiwitten

Door iets meer eiwitten te gaan eten help je, je hongergevoel te onderdrukken en het helpt spierverlies te voorkomen als je meer gaat trainen. Door iets meer te trainen/bewegen, zeker krachttraining, verbrandt je meer calorieën en door de eiwitten zal je minder snel een hongerklop hebben. Om iets meer eiwitten binnen te krijgen kun je in normale voeding denken aan zuivel (kwark) of eieren bij het ontbijt, peulvruchten in een groene salade bij de lunch een handje noten voor tussendoor. Zo voel je je de hele dag door verzadigd.

Eet meer groente

Groentes zijn jouw grote vriend. Groentes bevatten niet alleen veel vitamines en mineralen maar ook veel vezels en ze leveren weinig calorieën maar geven wel een vol gevoel. Zorg dat bij iedere maaltijd de helft van het bord bestaat uit groente, dat is toch niet zo moeilijk?!?

Drink minder alcohol

Of drink liever in de periode dat je wil afvallen helemaal geen alcohol. Vele van ons genieten ook tijdens deze periode nog van een glaasje wijn, dat moet toch kunnen??? Het probleem  van alcohol is dat het meer nadelen heeft dan alleen het aantal calorieën die het bevat. Het grootste nadeel, het hindert  de vetverbranding! Zelfs nog uren nadat je het gedronken hebt. Jouw lichaam gaat meer vet opslaan omdat het lichaam namelijk het gif, want dat is alcohol voor jouw lichaam, aan het verwerken is. Dus laten staan in deze periode.

Ontspan

Wist je dat stress het afvallen enorm kan belemmeren? Het lichaam maakt namelijk door stress het hormoon cortisol aan. Op langer termijn zorgt dit hormoon er onder andere voor dat het meer vet opslaat en met name rondom de buikzone en was dat nu net de plek waar je het kwijt wilde raken. Dus maak je hoofd leeg, ga buiten wandelen, lees een boek, kijk een leuke film of ga na het sporten in de sauna zitten.

Beweeg iets meer

Je dagelijkse beweging heeft net zoveel invloed op je metabolisme als je sportgedrag. Pak de fiets, ipv de auto, ga niet met de lift maar pak de trap. Loop naar buiten als je aan het telefoneren bent of wandel tijdens jouw lunchpauze.

Kijk kritisch naar je eten

Noteer eens een paar dagen wat je eet of drinkt. Misschien kom je er wel achter dat je onbewust meer of de verkeerde dingen eet dan je dacht. Dit is een goede manier om slordige eetgewoontes op te sporen die in de loop der tijd in je eetpatroon zijn geslopen.